Monday, March 15, 2010

SUKA DUKA JADI ANAK KEMBAR

Semua orang teruja bila dapat anak kembar. Ramai di kalangan ibu/bapa berdoa agar dikurniakan anak kembar. Mungkin mereka suka bila tengok serba-serbinya sama, muka sama, pakai baju sama. Tapi tahukan anda semua perasaan bila jadi anak kembar?
Saya adalah orang yang bertuah sebab dilahirkan kembar. Masa kecik memang best. Apa yang nak mesti dapat. Selalu dapat hadiah daripada orang kampung. Ramai orang datang rumah sebab nak tolong jaga kitaorang. Masa tu pulak kitaorang first kembar kat kampung dan hingga kini masih belum ada kembar lain yang lahir di kampung saya.


Nilah rupa saya dan my kembar masih kecik. Gambar ini diambil pada Mac 1975. Saya yang sebelah kanan yang botak sikit tu.

Bila besar je dah mula jadi tak best. Ini disebabkan adanya perasaan irihati/persaingan dalam semua bidang. Dulu masa sekolah saya gemuk sikit, jadi semua orang asyik bezakan..'yang mana adik'?..'yang gemuk tu adiklah'..boring dengar.

Ditakdirkan pulak tu kembar saya kawin dulu, ade ke patut sedara mara + orang kampung kata saya kurang laku..teruk betul...


Masa ni masih bersekolah di Sekolah Tinggi Klang dalam tingkatan 6 atas.

Masa exam lagi dasyat persaingannya. Belajar sampai malam sebab nak pastikan kita lebih baik daripada yang satu lagi. Nasib baiklah SPM resultnya hampir sama. Bergaduh tu jangan cakaplah..hari2 gaduh. Pasal cermin pun boleh gaduh.


Bila dah berusia ni dah lain sikit. Kini kitaorang jadi pasangan kembar yang paling baik. Anak2 saya jadi anak susuannya. Bila dia ada hal saya jaga anak2, begitulah kalau sebaliknya.

Itulah dia cerita anak kembar, ada manis ada pahit.

3 comments:

  1. salam:)
    Mcm anak akak le, dari kecil hingga skg asyik bergaduh aje. Cuma dah besar nie kurang sikit tapi tetap bergaduh.

    ReplyDelete
  2. salam:)
    anak akk lelaki, dah tingkatan 3 tahun nie PMR. Bujang dah

    ReplyDelete