Monday, November 30, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA

HAri Raya Aidil Adha tahun ni juga merupakan tahun pertama kami sambut di rumah sendiri. Tahun pertama juga saya masak sendiri. Selalunya saya tolong je...tolong makan sebab pagi raya baru balik. Disebabkan terlalu teruja nak raya saya ambil EL pada hari Khamis. Saya paksa razman ambil EL juga...yelah sapa nak hantar saya ke TESCO kalau razman tak cuti kan...

Bermula pada pagi Khamis tu kami pun buat persiapan seperti buat ketupat, kopek kulit kerang, siapkan bahan2 untuk buat rendang, kupas bawang dan sebagainya. Tahun ni juga saya arahkan mak supaya rehat je jangan buat apa2....dah penat orang tua tu masak tiap tahun.


Daun kelapa yang telah bapak beli untuk raya ni..taklah banyak sangat cukup untuk satu keluarga dan bagi jiran2 sikit. Selain ketupat bapak juga buat lontong untuk hidangan pagi raya.


Seperti biasa anak dara saya yang memang ringan tulang nak membantu.


Ni baru sikit..

Yang buat kerja ni razman..saya tak sanggup nak buat, sakit pinggang dan gatal2 tangan dibuatnya.

Saya mula masak rendang pada pukul 3.00 petang dan siap pada pukul 9.00 malam. Inilah makanan yang dapat saya sediakan pada hari raya nih..


Sambal kerang yang hampir nak masak. Kebiasaannya sambal ni dimakan dengan sayur lodeh dan lontong. Hidangan ni wajib ada samada raya aidilfitri ataupun raya aidil adha.


Rendang yang belum kering


Walaupun rupa rendang ni tak best tapi rasanya ok juga..


Ni la sayur lodeh yang akan dimakan dengan sambal kerang dan lontong. Tapi kuning sangat lah pulak.

Ayam masak kicap atau nama glamernya ayam semur.

Selepas sembahyang raya kami pun berkemas nak balik Kuala Pilah. Kami bertolak pada pukul 11.00 dan sampai di Kuala Pilah pada pukul 2.30 petang. Kami tak ikut Bukit Putus lagi dah sebab jalan baru dah boleh pakai..so lepas ni keraplah razman ajak balik kuala pilah..


Dengan adanya jalan baru ni kami tak lah mabuk laut lagi..hanya 4 minit lebih sikit untuk sampai ke ulu bendul.

Selamat tinggallah bukit putus..walaupun tak lalu kat situ lagi tapi kami sentiasa memerhatikan mu.

Kami berada di Kuala Pilah selama 3 hari mulai jumaat dan balik pada hari ahad.
Itulah cerita Hari Raya kami. Kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua kenalan/kawan2 dsbg. semoga jumpa lagi dimasa akan datang.

3 comments:

  1. sama lah kita raya kat rumah sendiri dulu, akak raya kedua balik kg. Tgk sambal kerang terliur sungguh...sedapnya. Klu nak tau akak ni apa jenis masak pun klu berasaskan kerang lah namanya, mmg suka bangat...tak boleh kata tidak!!!!

    ReplyDelete
  2. samalah kita, saya suka makan kerang tapi kopeknya malas. Saja cuba2 masak sendiri tahun ni nak bagi meriah sikit. Kalau ikutkan memang tak pandai masak..belasah jelah..

    ReplyDelete
  3. kerang, rebus cmtu je pun dah sedap, tak yah nak pandai cmna sgt...

    ReplyDelete